<p>Airbus A319 van Lufthansa; &eacute;&eacute;n van de types waarmee getest zal worden komende week.</p>

Airbus A319 van Lufthansa; één van de types waarmee getest zal worden komende week.

(Foto: Shutterstock)

NLR test aanvliegen op Twente Airport

Vliegverkeer is één van die moderne gemakken waar we amper zonder kunnen. In 2019 werden maar liefst 81,2 miljoen passagiers vervoerd via de Nederlandse luchthavens volgens cijfers van het CBS. Om dit mogelijk te maken waren er dat jaar ruim 566.000 vluchten. Afgelopen jaar was dit door corona sterk gedaald tot ‘slechts’ 350.000 vliegbewegingen. Hoewel vliegtuigen door technologische ontwikkelingen steeds stiller worden, is de toename van vliegverkeer toch een punt van zorg voor omwonenden van luchthavens. De komende weken wordt in Twente getest met een nieuwe methode om dit terug te dringen.

OLDENZAAL - Deze woensdag begon het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum met zogeheten naderingsvluchten op Twente Airport, wat zo’n twee á drie weken in beslag zal nemen. Vliegtuigen vliegen bij het landen vaak specifieke routes waarbij op diverse punten specifieke hoogtes aangehouden moeten worden. Dit zijn de zogeheten aanvliegroutes. Vliegtuigen beginnen echter al relatief ver van de luchthaven met het inzetten van de daling. En hoe lager een vliegtuig vliegt, hoe groter de geluidsbelasting op de grond is. Hoewel bij de daling ook de snelheid terugloopt en motoren hierdoor minder geluid produceren, is een vliegtuigmotor nooit helemáál stil te maken.

In het kader van het nieuwe Europese luchtvaartproject DREAMS test het NLR nu alternatieve manieren om te landen. Hierbij zal men onder meer gebruik maken van een steilere dalingshoek en wordt de baandrempel van de landingsbaan verlegd. Oftewel, een vliegtuig blijft langer, hoger vliegen, om vervolgens te landen onder een steile hoek en met een kortere landingsbaan. Dit zou bij kunnen dragen aan het terugdringen van de geluidsoverlast op verdere afstand van het vliegveld én het zou potentieel beter zijn voor het milieu.

Voor het onderzoek worden drie vliegtuigen ingezet. De NLR zet tot en met 8 oktober hun eigen meetvliegtuig in, een kleiner Cessna Citation zakenvliegtuig dat zij ook voor andere testdoeleinden inzetten. Hiermee kan men het experimentele grondsysteem testen en kalibreren. Voor deze tests zal het vliegtuig landen en vervolgens gelijk weer opstijgen, in vaktermen een doorstart of ‘touch-and-go”.

Op 5 en 6 oktober worden proefvluchten gehouden met twee grotere vliegtuigen, namelijk een Boeing 737 van TUI en een Airbus A319 van Lufthansa. Zij maken dan elk circa 10 van deze naderingsvluchten. Dit zijn twee populaire vliegtuigtypes die veel gebruikt worden in het huidige vliegverkeer. Ook kan zo optimaal getest worden omdat er inherente verschillend zijn tussen de landingssystemen en instrumentatie die beide fabrikanten gebruiken. Uiteraard is de genoemde planning sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Als deze data niet lukken kan dit nog tot uiterlijk 15 oktober.

door de redactie

Tests moeten straks minder geluidshinder opleveren

Meer berichten
 
Auto zoeker