‘Als maatjes halen we het beste in elkaar naar boven’

TWENTE - Momenteel zijn er meer dan 1.800 CAREGivers actief bij Home Instead en dit aantal groeit elke dag. Benieuwd wat onze CAREGivers meemaken? Wat hun precieze rol is en waarom zij zo gepassioneerd zijn over hun vak? Deze week deelt CAREGiver Edith graag haar verhaal!

Na bijna 28 jaar met succes een lunchroom gerund te hebben met haar man kwam Edith na de verkoop van het restaurant een advertentie tegen van Home Instead Thuisservice. Edith: “Ik heb gereageerd en ben snel daarna aangenomen om aan het werk te gaan als CAREGiver”. Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder en voelt Edith zich helemaal op haar pek als CAREGiver. Hoe ziet een dag als CAREGiver eruit? “Wanneer ik binnenstap bij een klant, probeer ik snel te inventariseren hoe de situatie is. Als CAREGiver ben ik rustig en begin ik altijd met een opgewekt praatje, al snel heb ik dan helder hoe de pet staat. Bij sommige klanten is het heel duidelijk waar ik voor kom, maar bij de meesten is het vaak een verrassing hoe het bezoek eruit zal zien. Dat hangt helemaal af van het moment en dat is ook goed. Als CAREGiver krijg je de ruimte om een stap extra te zetten en het bezoek aan te passen op de klant in plaats van andersom. Gaandeweg probeer ik mee te bewegen met de klant en een positieve bijdrage te kunnen leveren. Het creëren van leuke en mooie momenten, ook in mindere of moeilijkere situaties. Wanneer ik dat kan bereiken, vind ik dat heel bijzonder!”

Goede match
De match tussen klant en CAREGiver hoe bereik je dat? “Als CAREGiver probeer ik in de huid te kruipen van mijn klanten. Wat deed hij/zij vroeger, wat was de gezinssituatie en wat hield hem/haar bezig? Als je dat weet kun je de connectie maken en proberen een maatje te worden. Ik vind dat echt een uitdaging, maar ook heel erg leuk!” Vertelt Edith trots. “Als dat lukt een maatje te zijn, dan heb ik naar mijn mening, de band die we beiden fijn vinden en kunnen we het meeste uit elkaar halen”, aldus Edith.

Samen op pad
“Als CAREGiver kun je écht het verschil maken door bijvoorbeeld iets te doen met de klant wat voorheen niet mogelijk was. Even of voor een deel terug in het oude leven, dat doet zoveel goed. Om een voorbeeld te noemen: Ik ga naar een meneer die vroeger een gerespecteerde ondernemer was. Dat is hij nu niet meer, maar als hij bij mij in de auto stapt en we samen op pad gaan dan komen de verhalen. Meneer en ik hebben in dezelfde branche gewerkt en dus snap ik zijn verhaal, zijn leven. Ik ben niet alleen zijn CAREGiver maar ook zijn gesprekspartner. Aan het einde van de dag hebben we het samen leuk gehad. Meneer kon weer even de ondernemer zijn die hij vroeger ook was, omdat we gelijkwaardig zijn. We leren ook echt van elkaar in die uurtjes! Tof toch?! Werken? Dat doe ik al bijna 2 jaar niet meer”, grapt ze. “In de horeca, daar moet je werken! Nee hoor, de dag dat het voelt als werken, stop ik ermee. Ik ga dus nooit naar mijn werk, maar begin de dag met de ambitie mijn klanten blij te maken… Dat is toch geen werken? Dat ik ervoor betaald krijg is een extraatje.”

Meer informatie
Kijk voor meer informatie over Home Instead op: www.homeinstead.nl/enschede/

Meer berichten
 
Auto zoeker