BTW-verlaging Duitsland: goed voor u, slecht voor retailer?

TWENTE - De Nederlandse overheid heeft een groot aantal maatregelen genomen om de impact van de coronacrisis voor zoveel mogelijk mensen te beperken. Ook de Duitse overheid kwam met een breed pakket aan steunmaatregelen. Zo ook een BTW-verlaging die sinds woensdag van kracht is.

De Duitse overheid kondigde afgelopen maand aan dat een half jaar lang de BTW-tarieven omlaag gaan. Een maatregel die loopt van 1 juli tot en met 31 december dit jaar. Het hoge BTW-tarief is omlaag gegaan van 19 naar 16 procent en het lage BTW-tarief ging van 7 naar 5 procent.

Mooi steuntje
Voor de consument en Duitse ondernemer is dit uiteraard een mooi steuntje in de rug in deze crisistijd. Het draaiende houden van de fragiele economie is immers essentieel voor banenbehoud op dit moment. Hoewel ook in Duitsland het consumentenvertrouwen weer wat omhoog gaat, zijn mensen wel huiverig om juist nu grote uitgaven te doen.

Gunstig kopen
Voor de Twentse consument die nu al koopt in Duitsland is het nieuws louter gunstig; elke aankoop gaat de komende tijd wat goedkoper zijn. Op een kar met boodschappen scheelt het een paar euro, op grotere aankopen kan het al snel gaan om tientjeswerk. Wat dat betreft zal de maatregel door de meeste lezers als positief betiteld worden. Bij webwinkels moet men even opletten; zij zijn in principe verplicht om het BTW-tarief te hanteren van het land van levering van de consument. Zo betaalt u bij Amazon.de de Nederlandse BTW en bent u dus niet goedkoper uit.

Keerzijde
Er is ook een groep die aanzienlijk minder blij is met de BTW-verlaging: de ondernemers die hier in de grensstreek zitten. Naast dat de Duitse consument nu minder snel bij hen zal kopen, zullen ook meer Nederlandse consumenten spullen kopen over de grens. Zij hopen dan ook dat de Nederlandse consument bewust wél lokaal blijft kopen of liever nog, dat ook Nederland kiest voor BTW-verlaging.

Meer berichten
 
Auto zoeker