<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195227&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanoldenzaal.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=757" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Foto: Corry

Let goed op je rug bij het thuiswerken

TWENTE - De gezondheid van hun rug is iets waar veel mensen weinig bij stil staan. Dit is jammer, want een verkeerde houding en overmatig zitten kan een negatief effect hebben op de gezondheid. Ook nu mensen thuiswerken is het belangrijk om je bewust te zijn van deze risico's. Dit is het advies van Corry Westgeest, die specialiseert in de bewegingsleer ismakogie.

In het artikel ‘Hernia loert op rug thuiswerker’ in de Telegraaf van 20 maart staan goede adviezen voor thuiswerkers om aandacht te besteden aan het heel houden van hun rug. Aan het advies om niet te lang te zitten en rechtop te zitten, met rechte hoeken in de knieën, heupgewricht, je hals/kin en bij je ellebogen, wil ik graag iets toevoegen. Te lang zitten en je spieren niet gebruiken geeft klachten.

Wat te doen?
Door kleine, subtiele bewegingen te maken kun je je lichaam en geest de hele dag van top tot teen actief houden. Dit doe je door voorop de zitting te gaan zitten, zodat je benen makkelijk van links naar rechts kunnen bewegen. Je smeert je heupgewrichten. Voeten zet je met de hielen iets dichter bij elkaar, ter ondersteuning van je wervelkolom.

Beweging: Veer (Veren doe je door meer en minder spanning/druk op iets te zetten) je voetsteunpunten en je zitbotjes, één voor één en afwisselend en tegelijk tegen de grond en/of de zitting. Dit zet de spierwerking vanaf je voeten tot het puntje van je neus in werking. Je voelt dat je spieren zich aanspannen, je voelt dat je iets rechter op gaat zitten. Laat vervolgens de spierspanning langzaam los en ontspan weer. Begin opnieuw. 

Een andere beweging: Veer je voetsteunpunten één voor één tegen de grond zoals je loopt: rechtervoet: hiel, kleine teen-, grote teensteunpunt, linkervoet: hiel, kleine teen-, grote teensteunpunt en weer naar de rechtervoet. 

Doe deze bewegingen langzaam, je spieren en gewrichten hebben tijd nodig om dit aan te leren. Voel ook of dit gebeurt. Door de weerstand van je zitting en de grond kun je met behulp van je zitbotjes en je voetsteunpunt de spierspanning in je lichaam verhogen en verlagen. Dit is één van de basisprincipes van ismakogie, een westerse houding- en bewegingsleer, waardoor je lichaam en geest de hele dag actief blijft.

Kijk voor meer informatie over ismakogie op www.ismakogieCW.nl en www.ismakogie.nl


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195227&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanoldenzaal.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=757" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
Auto zoeker
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195244&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=hartvanoldenzaal.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=757" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10195228&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanoldenzaal.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=757" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>