Een goede nachtrust is belangrijk, maar zeker niet vanzelfsprekend.
Een goede nachtrust is belangrijk, maar zeker niet vanzelfsprekend.

Goede nachtrust is van groot belang

Algemeen

Niet iedereen slaapt even goed. Daarom is de internationale Dag van de Slaap in het leven geroepen. Deze vrijdag staat in het teken van gezondheid en alertheid in het kader van slapen. Veel medische professionals doen mee met deze dag. Zij geven voorlichting en advies over het belang van goed slapen en de gevaren van moe zijn.

TWENTE - De internationale Dag van de Slaap is dit jaar op vrijdag 17 maart. In België staat de dag bekend als ‘uitslaapdag’, maar in Nederland wordt er vooral aandacht gegeven aan de gevolgen van slechte nachtrust.

Mensen hebben zo’n 8 uur slaap nodig elke 24 uur volgens onderzoek. Echter komt niet iedereen aan die 8 uur. Een week met minder dan 6 uur slaap per dag kan al schadelijk zijn, blijkt uit Brits onderzoek. Onderzoekers van Duke Medical School beweren dat korte slapers meer kans hebben op ouderdomsziektes. Slaapproblemen kunnen simpele oorzaken hebben zoals ruzies, werkgerelateerde stress of financiële zorgen.

Slecht slapen verschilt per leeftijd, zo geeft 8 procent van 12- tot 16-jarigen aan slaapproblemen te hebben gehad en bij de 75-plussers is dat een percentage van 28 procent. Voor elke leeftijdsgroep geldt dat meer vrouwen slaapproblemen rapporteren (62 procent). Voor mannen is dit 38 procent, zo blijkt uit onderzoek van de Hersenstichting. Slapeloosheid is natuurlijk ook een ding, hier wordt echter pas van gesproken wanneer er dagen lang slecht geslapen wordt zonder duidelijke aanleiding en dit overdag zijn weerslag heeft.

Volgens onderzoek van de Hersenstichting slapen Nederlanders gemiddeld 7 uren en 12 minuten per nacht. Toch geeft ruim 63 procent van Nederlanders aan niet positief te zijn over hun slaapkwaliteit.

Er is natuurlijk ook wat te doen tegen slapeloosheid of een slechte nachtrust; een rustige, donkere kamer kan al helpen. Een pyjama dragen kan het slaapproces al in de weg zitten, dit komt doordat lichaamswarmte niet snel genoeg daalt en je het dus warmer hebt. Dranken met cafeïne zoals koffie zijn ook goed om te vermijden voor het slapengaan. Er zijn ook slaapmiddelen die het slapen kunnen verbeteren. Valeriaan is een natuurlijke middel. Het zorgt voor sneller inslapen, zonder dat het de gebruiker suf maakt of het concentratievermogen aantast. Andere algemene aanbevelingen zijn een vaste routine, dus op hetzelfde tijdstip naar bed en opstaan, evenals het vermijden van beeldschermen voor het slapen gaan. Fel licht verstoord namelijk dit proces van slapen gaan.

Een aantal dingen die het best zijn na een avond slecht geslapen te hebben zijn: doe afwisselende taken, sport regelmatig, drink koffie, maar wel met mate en douche niet te warm, dit zorgt namelijk voor slaperigheid.

Er zijn tal van redenen om jaarlijks aandacht te schenken aan onze slaapkwaliteit. Eigen slaapkwaliteit is makkelijk te verbeteren door een enkele online zoekopdracht, online staan heel wat tips die ervoor zorgen dat iedereen een goede nachtrust kan hebben.

Vocht rondom hart en langen kunnen een hele impact hebben op je gezondheid.
Vocht waar louter lucht hoort te zijn 2 uur geleden
Afbeelding
Recept: Gestoomde schelvis met wortelmix en botersaus 22 mei, 14:03
Senioren beschermen was een belangrijk aspect van de pandemie. Onder meer door hen vroegtijdig te vaccineren.
ANBO-PCOB: 'Klachten na corona nog vaak niet herkend bij senioren' 21 mei, 11:57
Afbeelding
Rookmelders redden levens 20 mei, 13:51
Afbeelding
Ook ouderen krijgen nog vaak te maken met leeftijdsdiscriminatie 20 mei, 13:47
Snelle behandeling is essentieel, zeker bij een herseninfarct.
Kunt ú een beroerte goed herkennen? 19 mei, 12:44
Bij de historische leeskring worden boeken over de geschiedenis gelezen en besproken.
De historische leeskring: samen boeken kiezen en bespreken 18 mei, 13:54
Afbeelding
Stoelen voor de muziekkoepel 17 mei, 16:56